Informasjon til nye 1.klassinger

Nå er det bare noen få måneder til du begynner på Aktivitetsskolen. Vi håper du
gleder deg, og tror helt sikkert at du har noen sommerfugler i magen.
Vi håper du kommer til å oppleve mye spennende, og få mange gode venner på AKS. Vi skal gjøre alt vi kan for at du skal trives!

På AKS vil du møte barn fra 1. – 4.klasse. AKS er delt inn i to baser, Lillebrum og Storebrum. Du skal begynne på Lillebrum, som er førsteklassebasen. De eldre barna går på Storebrum.

AKS åpner mandag 01.august, og det er mange barn som skal starte denne dagen. Aktivitetsskolen er ganske annerledes enn barnehagen, og overgangen kan for mange bli stor. Her er det flere barn, færre voksne og et mye større område. Plutselig er man skolebarn, og får litt mer ansvar. Vi deler derfor barna inn i mindre grupper, og gruppene får et fastsatt starttidspunkt denne dagen. Gruppeinndelingen sendes ut sammen med klasselistene før sommerferien. Vi anbefaler på det sterkeste at barna kun er på AKS 2-3 timer den første dagen. Så kan man gradvis øke utover uken. Dette er for å gi barna en mykere og trygg start. Det er mye inntrykk og erfaringsmessig er ungene veldig slitne.

De første ukene bruker vi tid til å gjøre barna kjent med personalet, de andre barna og de viktigste reglene og rutinene. Når barna er klare for det fokuserer vi mer på å bli kjent med uteområdene og nærmiljøet. Aktivitetsnivået er i de første ukene tilpasset til å gjøre overgangen rolig og trygg.

For at barnet skal ha det bra på AKS er det viktig med en god dialog mellom foresatte og Aktivitetsskolen. Det er viktig at dere tar kontakt med baselederne dersom det er noe dere ønsker å informere om, lurer på eller ønsker en dialog rundt. Vi skal gjøre vårt ytterste for å finne gode løsninger i samarbeid med dere.

Viktig datoer:
Torsdag 18.08.- og fredag 19.08 er det planleggingsdag. Aktivitetsskolen vil da holde stengt hele dagen.

Føsteskoledag:
Mandag 22.08.2022- AKS holder åpent før. og etter skoleslutt.

Dere vil i løpet av juni motta nyttig informasjon vedr. oppstart, ukeplan for uke 31,32 og 33 samt oppstartstider/fargegrupper. Alt blir sendt pr.post.