Mat på AKS

AKS-figur-kokk-gul

Måltidet

Måltidet er en viktig arena. Et sunt og godt måltid gir nødvendig energi, samtidig som det er en sosial arena som skal brukes til samtale og språkstimulering.

Måltidene er en grunnleggende faktor for å fremme konsentrasjon og læring. Gode rammer for måltidet, med ro og nok tid til å nyte maten, gir grunnlag for gode måltidsopplevelser og trivsel. Måltidet elevene spiser i AKS, defineres som et mellommåltid og serveres i rimelig tid etter skolens lunsj. Med dette får elevene en god måltidsrytme. AKS skal bidra til næringsrike måltider for elevene, og følger Helsedirektoratets kostråd.

Hvis barna ikke liker maten på menyen, eller opplever at det ikke er nok mat, må barna ha med to matpakker. En for skolen og en for AKS.

Vi serverer også halal mat.

Ferie

Barna må alltid ha med seg to matpakker i skolens ferier. Enkelte dager serverer vi mat i sammenheng med forskjellige aktiviteter og turer, matlagingsprosjekt, baking, grill tur i naturen og felles måltider. Infoamsjon om dette vil stå i ferieprogrammet.

Allergier

Vi tar hensyn til allergier og har alltid alternativ til barn med matallergier. Foresatte er ansvarlig for holde AKS oppdatert med informasjon om allergier, medisiner eller andre relevante opplysninger.