Biblioteket vårt

Bilde av biblioteket

Opplevelser og leseglede

Biblioteket er et unikt rom på skolen. Dette er et rom med fokus på opplevelser og leseglede. Her får elevene fri fra vurdering og prestasjoner, og det er et rom som knytter skolen sammen. Her er alle trinn og grupper på besøk og i år håper vi også å få mange foresatte innom.

Nytt i år er åpningstid for foresatte torsdager 14.30 – 18.00. Ønsker dere boktips, låne bøker eller bare en stille stund rett etter skolen sammen med barna er dere hjertelig velkomne.

Vi har egen Instagram på abildso.skolebibliotek hvor det blir lagt ut nyheter og boktips. Den er ny av året, og vil få mer innhold utover høsten.

Utlån

Alle elever kan låne bøker. Vi er så heldige at flere elever og foresatte donerer fine bøker til oss, noe som gjør at vi kan praktisere et raust utlån. Begrensning på antall bøker elevene får låne går på skjønn.

Det er gratis å låne bøker. Pass godt på dem. Skulle uhellet være ute, og boka blir ødelagt eller borte, kan man finne en tilsvarende bok for å erstatte den. Er boka helt ny vil vi gjerne ha den samme tilbake.

Lånetid er 4 uker. Trenger du lenger lånetid, kan du spørre om å få det. Det går som regel greit hvis ingen står på venteliste på akkurat den boka.

Det står innleveringskasser i gangen utenfor biblioteket. Her kan man levere bøker også når biblioteket er stengt.

Jeg gleder meg til å se dere på biblioteket!

Nora Øberg, bibliotekar

Åpningstider

Mandag: 8.30 - 18.00 (Åpent for foresatte 14.30 -18.00)

Unntak uke 46,50,2,6,10,14,18 og 22

Tirsdag: 8.30 – 15.30

Onsdag: 8.30- 15.30

Torsdag: 8.30- 18.00

Fredag: 8.30- 15.30

Tips til hvordan du finner ut om en bok passer deg:

• Ikke døm boken etter omslaget
  • Les «vaskeseddelen» på baksiden, den sier noe om hva boken handler om
  • Se litt på sidene. Er boken illustrert? Er det luft mellom linjene? Les gjerne første siden.
  • Passer boken for deg?
  • Unge/ferske lesere: Bruk 5 finger-regelen:
  • 0-1 ord du ikke forstår = for lett, 2-3 ord = passe, 4 ord = prøv den, 5 ord = for vanskelig)
  • Eldre lesere: Bruk 10 ords-regelen: Nærmer det seg 10 ord du ikke forstår på en tilfeldig side, er boka for vanskelig. Ofte forstår du godt sammenhengen selv om du ikke forstår alle ordene, men du kan gå glipp av detaljer og nyanser.
  • Spør om hjelp