Valgfag

På 8. og 9.trinn tilbys følgende valgfag:

Produksjon for sal og scene med Henning Lad
Produksjon for scene er et valgfag som har som mål å lage en forestilling. Faget skal romme de ulike delene man trenger for å kunne produsere en forestilling, fra en idé til et ferdig produkt. Det som står mest sentralt i faget er skaperglede og samarbeid. Det er mange elementer i en scenisk produksjon. Du kan stå på scenen og framføre musikk, dans, skuespill og mye mer. Samtidig er det også et behov for elever som kan bidra «bak» scenen, med kulisser, lys og lyd.  Du har da mange forskjellige muligheter til å bidra for å lage en morsom forestilling på slutten av skoleåret, som er det store målet på slutten av faget.

Utvikling av produkter og tjenester med Ingunn Myhrvold Eriksen
Har du gode ideer du har lyst til å utvikle på skolekjøkkenet?
I dette valgfaget skal vi bruke tid på ideer, og vi skal undersøke om ideene våre er noe folk kunne tenke seg. Vi skal lage produkter, og forbedre produktene våre. Vi skal jobbe med målgrupper, markedsundersøkelser og reklame.

Fysisk aktivitet med Peter Drabløs
I fysisk aktivitet og helse skal du delta i ulike aktiviteter, tøye egne grenser og samhandle med andre når det er naturlig. Du vil ha fysisk aktivitet på ulike steder som for eksempel gymsal, skog og mark og idrettsbaner. Du må like å være fysisk aktiv og må være forberedt på å være ute i all slags vær og alle slags temperaturer. Vårt fokus vil være samarbeid, fair play og gode holdninger. Vi skal prøve ut mange forskjellige aktiviteter og idretter, der dere som elever vil jobbe individuelt og sammen som lag. Faget består også av en teoretisk del, der dere skal lære om ernæring og treningslære og hvilke påvirkninger dette har på egen helse. Du skal planlegge og lage enkle måltider sammen med medelever. Enkelte uker vil vi utvide økta fra 1,5 til 3 timer. Da avspaserer dere i så fall uka etter. Grunnen til dette, er at vi skal få bedre tid til å gjennomføre turer og lignende.
Friluftsliv med Ole Rafoshei
Friluftsliv er et fag der opplevelser i naturen og utendørsaktiviteter er i fokus. Dette faget tar sikte på å utvikle elevers kompetanse innen sikker og sporløs ferdsel i naturen, planlegging og utførelse av ulike utendørsturer, samt mestring av relevante ferdigheter som navigasjon, knytting av knuter, og førstehjelp. Ikke minst lære å fyre opp bål. Gjennom faget oppfordres elevene også til å reflektere over etisk og bærekraftig bruk av naturressurser. I løpet av året vil vi prøve å være mest mulig ute, der høydepunktene blir to overnattingsturer (en på høsten, og en på våren. Dere skal lære ved å praktisere ferdigheter i reelle situasjoner og bli gjort klar over deres personlige utvikling og bidrag til bærekraftig naturbruk. Det blir i år lagt opp til 2 overnattingsturer, og elevstyrt undervisning. Elevene skal selv få utforske i grupper deler av friluftsliv de ønsker og dele erfaringene de tilegner seg med resten.
Viktig: Utstyr/klær må enten dere ha tilgjengelig selv, eller låne via BUA/noe annet. Dette kan dere få noe hjelp til dersom det trengs. Det er ikke krav om spesifikt utstyr, men det er fordelaktig å ha en sovepose til overnattingstur og gode sko til tur i skogen.

Medier og kommunikasjon med Jonas Lindeland
I valgfaget Medier og kommunikasjon skal vi dykke inn i medienes verden. Vi skal lære om og bruke mange forskjellige mediekanaler og verktøy. Vi skal jobbe med produksjon av informerende-, påvirkende- og underholdende medieinnhold.
I faget kommer vi til å jobbe i grupper og individuelt. Vi skal jobbe med lyd, bilde, tekst, foto og film, men i prosjektene dere skal jobbe med vil dere stort sett stå fritt til å velge det mediet du er mest komfortabel med å bruke. Har du en forkjærlighet for lyd, bilde, film eller tekst, liker å jobbe kreativt med prosjekter over tid, er dette faget for deg.

På 10. trinn tilbys følgende valgfag:

Fysisk aktivitet med Simen Steen Flottorp
Innsats for andre med Kristoffer Bolton
I valgfaget innsats for andre vil du få lære om og få erfaring med frivillig arbeid.
Utgangspunktet for faget er å lære hvordan man kan hjelpe andre. Elevene kommer til å jobbe med å avdekke behov, planlegge arbeid og gjennomføre frivillige aktiviteter i nærområdet. Elevene vil selv være med på å utvikle gode aktiviteter, og det kan være mye spennende. Byttemarked i skoletiden, underholdning for de minste eller eldre, tiltak for miljøet, snømåking og gressklipping, konsert eller mye mer. Faget kommer til å fokusere på arbeid som fremmer trivsel og godt skolemiljø.  Det vil også være noe teori der vi lærer om de forskjellige organisasjonene og hva slags arbeid de gjør, og flere av disse vil også holde korte foredrag.

Utvikling av produkter og tjenester med Ingunn Myhrvold Eriksen
Har du gode ideer du har lyst til å utvikle på skolekjøkkenet?