Vår profil

Abildsø skole er en 1–10 skole med om lag 620 elever og 100 ansatte. Dette utgjør lærere, elevassistenter, ansatte i Aktivitetsskolen, vaktmester, renhold, merkantile funksjoner og skolens ledelse. Skolen ligger på Abildsø i Østensjø bydel. Vi ligger landlig til med Østensjøvannet som nær nabo.

Aktivitetsskolen Abildsø

Aktivitetsskolen Abildsø (tidligere SFO) gir et omfattende aktivitetsstilbud for 1-4. klassinger. Rammeplanen for Aktivitetsskolen gir føringer om ulike målområder som det skal arbeides med. Disse er: Natur, teknikk og miljø, Fysisk aktivitet og lek, Kunst, kultur og kreativitet, Mat og helse, samt Lekser og fordypning. Rammeplanen og Aktivitetsskolens lokale planer er med og støtter opp under skolens fagområder. Vi tilbyr også leksehjelp til alle trinn på skolen. Det er skolens lærere som gjennomfører dette tilbudet.

Fysisk aktivitet er et av de nasjonale satsningsområdene som vi ivaretar. Elevene på 5-7. trinn får fysisk aktivitet hver uke, fordelt på 2 x 60 minutter eller 3 x 40 minutter. Vi tar i stor grad i bruk skolens utemiljø i disse timene.

Kunnskapsløftet

Høsten 2006 ble Kunnskapsløftet med nye læreplaner i alle fag innført i skolen. "Målet med reformen er at det beste i grunnskoleopplæringen ivaretas og utvikles videre, slik at elever og lærlinger settes bedre i stand til å møte kunnskapssamfunnets utfordringer. Visjonen er å skape en bedre kultur for læring for et felles kunnskapsløft. Målene det skal arbeides mot, skal bli tydeligere. Elevenes og lærlingenes grunnleggende ferdigheter skal styrkes. Samtidig ligger skolens sentrale rolle som formidler av verdier, allmenndannelse og kultur fast.

Skolen møter et stadig større mangfold av elever og foresatte. Alle elever og lærlinger har krav på tilpasset og differensiert opplæring ut fra deres forutsetninger og behov. En skole basert på likeverd forutsetter at alle elever og lærlinger får de samme muligheter til å utvikle seg." Vi jobber for at alle elevene skal bli tatt godt vare på hos oss, oppleve trygge omgivelser hvor de trives, utvikler seg og lærer ut fra egne evner og anlegg.

Abildsø skole, et viktig samlingspunkt

"Opplæringens mål er å ruste barn, unge og voksne til å møte livets oppgaver og mestre utfordringer sammen med andre". Slik innledes Læreplanverket for den 10-årige grunnskolen. For å oppnå dette målet, kreves et godt samarbeid mellom hjem og skole. Abildsø skole har flotte uteområder og er et fint sted å vokse opp. Skolen er et samlings- og knutepunkt for fritidsaktiviteter der blant annet idrettslag, kor og korps er aktive brukere av våre lokaler og uteområder. Vi har et vel fungerende Driftsstyre og et aktivt FAU.

Vi ser frem til et fortsatt godt samarbeid med foreldre, foresatte og lokale aktører for å gjøre oppvekst- og læringsmulighetene best mulig. Sammen kan vi skape en best mulig skole!